29 september 2011

Så mycket man ska göra, och borde, och vill.

Att säga att de senaste dagarna varit aktiva vore väl dagens underdrift, och just nu njuter jag till fullo av att ha några lediga timmar (vilka förvisso kommer att fyllas med plugg och matlagning, men ändå) i lägenheten. Fick ett mail från mormor där jag blev påmind om att det faktiskt är min namnsdag i dag, och det kommer jag att fira genom att steka pannkakor till middag. Det här råkar även vara mitt sista dygn som tonåring, så jag får nog hitta någon att bråka lite med också...

Sååå, en liten recap på de senaste dagarnas händelser ska ni få. För att beskriva det skolmässiga räcker egentligen två ord: introduktioner och grupparbete. Under två dagar hann vi med introduktionsföreläsningar i samtliga 9 business-ämnen som vi har att välja bland, och däremellan träffade jag min grupp och jobbade på projektet om Glasgow Commonwealth Games som vi presenterade i dag. Det gick bra, men jag var den enda  utländska i hela klassen och även den enda i min grupp som kunde tänka sig att faktiskt säga något... Det "självförtroendet" tackar jag Leslies 674923856 presentationer i gymnasiet för!

Vad gäller introduktionsföreläsningarna kändes det toppenbra, och jag blev egentligen bara mer övertygad om att jag tänkt rätt när det gäller vad jag ska välja (och inte är det Management Science eller Finance!). I morgon gör vi det slutgiltiga valet, och om allt blir som jag vill kommer mitt år att bestå av föreläsningar i Marketing, Human Resources, Tourism & Hospitality Management, Management och Business Enterprise. Har jag riktig tur kan jag byta ut det sistnämnda mot en kurs i franska eller politik, men det vet jag inte förrän i morgon. Håll tummarna för att det går vägen!

I tisdags kväll åkte jag och Ullis med skolans ridklubb ut till ett stall ett par mil utanför Glasgow. Där fick vi en ridlektion som hette duga, och hade jag bara haft råd att lägga ut 20 pund på ridning varje vecka hade jag absolut gjort det! Nu är den bistra sanningen dock som så att min budget inte riktigt håller för sådan lyx, men en gång i månaden eller så ska jag försöka vara med i alla fall.

Först blev jag tilldelad deras yngsta häst som var väldigt oerfaren, en sådan som tyckte det var roligare att springa än att jobba... Kämpade på där ett tag men tyckte inte riktigt att det gav mig något mer, och jag hann inte mycket mer än nämna det för ridläraren Rob innan han hade plockat in en annan häst som jag kunde rida på i stället om jag ville. Det viktigaste var ju trots allt att jag "enjoyed myself and felt like I got something out of it". Det kallar jag service och en god inställning! Stället var med andra ord toppen och ridläraren urbra, så det kändes som att det var värt varenda penny!

I går kväll forsatte vi att spinna på traditionen med onsdagsbio (sa jag att vi kommer undan med 2,25 pund för en biljett?!) och Jane Eyre var filmen som fick äran att åskådas av oss. Den har jag egentligen redan sett en gång i våras, men jag tyckte faktiskt att den var så bra att den var värd att ses en gång till. Om den finns i Sverige så passa på att se den!

Wosh, vad mycket babbel det blev här, nu hoppas jag att ni därhemma fått en hyfsad klar bild över vad jag haft för mig här borta? Yep, det får definitivt räcka såhär för nu. Mot pannkaksjärnet, och vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar