12 augusti 2014

Hästar är bara rädda för två saker; sådant som rör sig, och sådant som inte rör sig.

Jag tar mig friheten att citera ett av Mullebloggens sista inlägg, som var så roligt att jag räknar med träningsvärk i skrattmusklerna imorgon. Kanske inte för er icke-hästmänniskor, förvisso, men för alla som någon gång haft med en "rädd" häst/ponny att göra lovar jag att följande "dialog" kommer att ge er många sådana där riktigt frustande fulskratt, sådana som man egentligen inte vill erkänna för någon att man råkar utstöta ibland. Igenkänningshumor är den bästa humorn.
"Matte: Seriöst, vi har inte ens kommit ut genom grinden än.
Mulle: Fnork!
Matte: Det är en byggnadsställning. De håller på att sätta upp en byggnadsställning vid huset.
Mulle: DE HAR INTE FRÅGAT MEJ FÖRST!!
Matte: Nej, varför i hela friden skulle de göra det?
Mulle: Fnork!
Matte: Kom nu…
Mulle: Men det ligger en HÖG där!
Matte: Det är mera byggnadsställning. Det av den som inte är uppsatt än.
Mulle: Kaos!!
Matte: Kan du gå ordentligt?
Mulle: Nej!!
Matte: Okej, varför står vi still NU då?
Mulle: NÅGON HAR STÄLLT EN TRAKTOR UTANFÖR STALLET!!
Matte: Ja, jo, men den står alldeles stilla och tyst, och det är gott om plats att komma förbi.
Mulle: Fnorkfnorkfnorkfnork.
Matte: Vad gör du?
Mulle: Jag smyger förbi!
Matte: Ah. Så lyckat.
Mulle: Jag överlevde!
Matte: Himla tur det du.
Mulle: Åh, sadel! Ska jag vara RIDHEST?
Matte: Ja, vi kan skritta en sväng.
Mulle: Woho! Skynda!!
Matte: Ja, jag ska bara ta på dig tränset. Sluta hoppa runt!
Mulle: NÅGON STARTADE TRAKTORN!!
Matte: Ja, men det var en helt annan traktor, på andra sidan stallet. Så du kan gott stå still i trettio sekunder till.
Mulle: Icke! Nu går vi!!
Matte: Om du ska vara ridhest får du stå still tillräckligt länge för att jag ska komma upp i alla fall, annars förlorar det syftet lite.
Mulle: Äh, du får väl ta i lite!
Matte: Bara stå vid pallen nu.
Mulle: OKEJ!
Matte: Kallar du det där för att stå still?
Mulle: Du kom ju upp, sluta klaga. Nu går vi!
Matte: Jaja.
Mulle: Fnork.
Matte: Traktor.
Mulle: Men ändå.
Matte: Ja, jo.
Mulle: Vad MÅNGA golfare det är!
Matte: Ja, det är nån sorts tävling idag.
Mulle: Fnork!
Matte: Ja, men de är inte farligare än vanligt.
Mulle: Okej! Då går vi som vanligt!
Matte: Nej, vi måste vänta lite här.
Mulle: Jag vill inte vänta! Jag vill gå!
Matte: Vi måste vänta, golfarna slår ut precis här.
Mulle: Men jag vill gå NU!
Matte: STÅ STILL!
Mulle: JAG VILL INTE STÅ STILL!!
Matte: Men jag säger ju att du MÅSTE st…
Mulle: FNORK!!
Matte: Där kom bollen ja. Tre meter framför.
Mulle: Herregud vad rädd jag blev!
Matte: Ja, tänk så bra att du inte gick va?
Mulle: Hade jag fått gå från början hade jag hunnit förbi innan.
Matte: Var inte sån nu.
Mulle: Jo.
Matte: Okej, var sån.
Mulle: Just det.
Matte: Nu går vi in på skogsvägen istället. Mindre golf.
Mulle: Låter bra.
Matte: Vad är det nuuu då?
Mulle: VAD ÄR DET DÄR?!?
Matte: Det är en tax.
Mulle: DET ÄR EN LITEN HÅRIG LANDKROKODIL!!
Matte: Nej det är en ta… eller vänta, du har rätt. Det är en liten hårig landkrokodil.
Mulle: JAG SA JU DET!
Matte: Men den verkar snäll. Och matten har koll på den så du behöver inte vara orolig.
Mulle: Fnorkfnorkfnork.
Matte: Se där, hussen sa att du är fin.
Mulle: Ja, det vet jag väl?
Matte: Och ödmjuk. Alltid ödmjuk.
Matte: Jag tycker att det går lite mycket baklänges nu.Mulle: Man borde LAGSTIFTA mot såna där!!Matte: Torkvindor?Mulle: Det FLADDRAR!!Matte: Ja, men alltså…Mulle: Fnork!!Matte: Den är typ femtio meter bort?Mulle: DET HJÄLPER VÄL INTE!!Matte: Nähä.Mulle: Åååh, du fattar ju ingenting!Matte: Nej, men det är sannerligen inte första gången…Mulle: Uh, nu är jag trött.Matte: Vi är snart hemma.Mulle: AAARGGHH!Matte: Jag tänker inte ens frå…
Mulle: BYGGNADSSTÄLLNING! TORKVINDA! TRAKTOOOOOR!!!Matte: Here we go…"

1 kommentar:

  1. Trodde hästar sa "Gnägg", inte "Fnork". Och absolut inte "Fnorkfnorkfnork".

    Trodde att ryttare sa "Ptroo" och inte "STÅ STILL".

    Trodde inte du var en tax. Fast att du ser ut som en "LITEN HÅRIG LANDKROKODIL".

    /Pp

    SvaraRadera