12 maj 2015

Det här är mitt liv. Det här är min tid.

I den lilla staden Malmö vilar jag mig i form inför den allra sista tentan som äger rum den 29 maj. Efter den är jag klar, men det törs jag knappt tro på själv. Lilla jag? Färdig? Examensredo? Vuxen? Ptja, tydligen!

Tenta nummer ett hade jag som bekant för ganska så exakt en vecka sedan, och den var väl ungefär lika lurig som jag hade väntat mig med tanke på föreläsaren den kom från. Jäkla kanadensare! Nåja, den är gjord i alla fall och det skulle väl ganska mycket till för att jag skulle bli underkänd tycker jag. Tror jag. Hoppas jag.

Efter tentan åkte jag och Sami iväg till Strathblane Country House Hotel där vi firade hans födelsedag i förskott. Vi hade ett jättemysigt och avslappnande dygn mitt ute bland de gröna kullarna, och det var ett helt perfekt sätt att stressa ner lite efter tentan. Det är en av de många saker som jag älskar så mycket med Glasgow - en biltur på 30 minuter är allt som krävs för att man ska gå från storstadens högljudda, avgasstinna miljö till högländernas friska bergsluft och häpnadsväckande natur. Det slutar aldrig att imponera på mig!

I torsdags flög jag sedan över till Sverige, och här ska jag stanna till den 24 maj är det tänkt. En gnutta tentaplugg varje dag får det nog bli, men utöver det har jag tänkt lägga min energi på allt det där som jag saknat och saknar när jag är borta. Långa pratstunder med människor jag tycker om. Timmar bland höbalar, hästskit och nyfikna mular. Kaffestunder i stan. Promenader vid stranden i Smyge. Cykelturer genom vårgrönskan. Matlagning i ett fullt utrustat kök. Myskvällar i TV-soffan. Och säkert sexton tusen andra saker som jag inte kommer på just nu.

Det är fint att vara här.




2 kommentarer:

  1. Puss, min fina vän! Här är en som jublar var dag hon inser att hennes bästa vän är på svensk mark! <3

    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Det är fint att ha dig här!
    /Pp

    SvaraRadera