15 juni 2015

On the road

Sällan har jag känt mig så exalterad som när vi på Allamos biluthyrning i Los Angeles blev tillsagda att det stod en rad olika cabriolets i sektion 2E och att vi kunde gå ut och välja vilken vi ville. Sällan har jag känt mig så stencool som när vi cruisade ut från biluthyrningens parkeringsplats i den mörkgrå, supersnygga Mustang som vi valt. Sällan har jag känt mig så lättad som när jag parkerade lille Musse (vi har valt att kalla honom så) på parkeringen i Santa Barbara och insåg att jag klarat första delen av körningen utan att ha ihjäl eller skada något/någon. Att vi sedan anlände med 3 felkörningar och diverse tekniska problem  ("Åsa, kan du slå upp i instruktionsboken hur man fäller upp taket igen?" "Åsa, hur ser man vad klockan är?" "Åsa, varför åker inte de bakre fönstrena upp när jag trycker på knappen?") i bagaget är en annan femma.

Nåja, huvudsaken är att vi kom fram hela och rena samt att det är en helt fantastisk bil att köra! Jag får faktiskt erkänna att vi - i sann amerikansk stil - tog bilen när vi skulle och titta på ett monument som ligger knappt 3 km bort, bara för att jag så in i bombens gärna ville köra vår fina, fina bil. Men nu får han vila tills imorgon eftermiddag, då resan tar oss vidare mot Big Sur och Monterey. 

LA var häftigt och Santa Monica där vi bodde var verkligen härligt, men jag måste faktiskt säga att Santa Barbara helt klart är min favorit så här långt. Hela staden byggdes upp med sina spanska anor i tankarna, och de fina lummiga gatorna med sina vita stenhus är verkligen som hämtat ur en turistbroschyr för något ställe in från Sydeuropa. Folk är skönt avslappnade, restaurangerna är många och stan omringas av gröna berg på ena sidan och öppet hav på andra. Årets första havsdopp blev det idag,  och huden min har blivit minst 2 nyanser brunare. Såhär borde man ha det alltid!

2 kommentarer:

  1. Jag vill se FLER bilder, och höra FLER historier. Kan man beställa det? :P

    SvaraRadera
  2. Kolla filmen på Animal Planet om vithajarna utanför Santa Barbara innan du går o badar nästa gång!
    /Pp

    SvaraRadera