3 oktober 2012

Det är svårt att lära gamla Mikaelor plugga

Den första plugg-frustrationen har intagit min kropp (det dröjde inte länge va?), och Essentials of International Marketing är kursen som kan hållas skyldig för detta. Först tänkte jag att jag skulle läsa i boken först, för att så kunna hänga med bättre och fylla i eventuella gaps på föreläsningen. Det funkade inte (hon hoppade över ungefär hälften av vad jag läst, tog in helt nya perspektiv och kastade om begreppen något förfärligt). Då bytte jag strategi, gick på föreläsningen först och gick sedan hem och läste i boken för att förhoppningsvis förstå lite bättre vad det hela handlade om. Det funkade inte heller.

De största anledningarna till detta tror jag är föreläsaren och hennes sätt att lära ut på. För det första pratar hon väldigt snabbt, på en väldigt bred australiensisk dialekt.

För det andra följer hennes föreläsningar oftast bokens upplägg, utom när hon väljer att hoppa över ett par sidor utan att tala om ifall det är viktigt eller ej. Det verkar viktigt när jag läser om det, men å andra sidan blir det rätt svårt att plugga in innehållet alla bokens 707 sidor och memorera detta i januari. Det förstår jag ju själv att det inte är meningen, men just nu känns det som att det är det enda raka...

För det tredje går alla hennes Power Point-slides ut på diagram, tabeller och modeller. Då ska man dels hinna titta på modellen, förstå vad den innebär, se var den kommer ifrån, men även hinna höra vad föreläsaren säger och gärna göra en vettig anteckning eller två. Innan hon byter till nästa slide. Tufft läge.

Den slutgiltiga kritiska faktorn är att vi endast har de här föreläsningarna en gång i veckan, 2 timmar åt gången, i en termin. Det blir alltså 3 kapitel ur boken på en och samma föreläsning, och veckan där på kastar vi oss huvudstupa ner i ett helt annat ämne. Hälften av hastigheten i allt hade varit fint för mig, men nu räknas jag inte som hjälplös förstaårselev länge (men hjälplös det är jag) och jag antar att det bara är att försöka vänja sig vid situationen och svälja så mycket som möjligt.

Nu ska jag dyka ner i de 6 olika teorierna som jag inte förstår igen, tack gode gud för att jag är ledig och har tid idag säger jag bara!

1 kommentar:

  1. men usch, taskigt läge och rätt dåligt av henne! Hela poängen med föreläsningen är ju att ni ska hänga med och förstå.

    SvaraRadera