30 mars 2013

Fullt ös

I flera minuter har jag nu suttit här och klurat på hur jag bäst kan sammanfatta gårdagen, som enkelt kvalar in och snor åt sig en plats på listan över 2013:s hittills bästa dagar. Hästar, solsken, fart, fläng och adrenalinkickar är nog ganska bra adjektiv att börja med tror jag. Det var en fantastisk strandritt, helt enkelt!

Vi blev upplockade av Fergus som agerade samordnare och chaufför för det hela, och så åkte vi en timme österut mot Longniddry och Harelaw Equestrian Centre. Där väntade tre bastanta fyrhovade kamrater på oss, och kring lunch gav vi oss iväg mot stranden i sällskap av en guide som lotsade oss rätt. Hästarna var extremt väluppfostrade och lugna - tills vi kom fram till de vita stränderna det vill säga. Då jä*lar blev det liv i rutan, och jag vågar utan tvekan påstå att jag aldrig i hela mitt liv ridit så fort förut. Det där med att ryttaren ska ha kontroll över hästen kändes lite (mycket) overkligt, och det var med skräckblandad förtjusning som jag satt och log stort medan fartvinden skapade stora krokodiltårar som flög all världens väg över kinderna. Hej vad det gick!

Hjulbenta och glada hoppade vi av våra ädla springare två timmar senare och styrde kosan mot ännu ett stall, nämligen det där Fergus har häst tillsammans med sin mamma. Om det inte vore för att det var så förbannat kallt hade det varit helmysigt, men med förfrusna tår och skakande ben blev det bara halvmysigt den här gången. Ett riktigt härligt gäng människor och hästar fick vi möta i alla fall, men jag ska inte låtsas som att den varma duschen som väntade när vi kom hem inte var efterlängtad. Det var den!

Den fantastiska dagen avslutades med en fantastisk middag på Fergus arbetsplats - a.k.a TGI Friday's. Trött, proppmätt och fortfarande en gnutta genomfrusen kröp jag sedan i säng och drömde vackert om galopperande hästar och söndertrampade påskägg. (fråga inte om det där sista)




1 kommentar:

  1. Åhhh så himla härligt! Riktigt avis :) /Cajsa

    SvaraRadera