31 mars 2013

Räkna de lyckliga stunderna blott.

För ett par månader sedan hittade jag fram till en alldeles fantastisk liten blogg som jag helt har glömt bort att tipsa er om. Gamla Nyheter heter den, och skrivs av två unga tjejer som traskar omkring i Stockholm och intervjuar gamla människor om aktuella och mindre aktuella frågor. Vi bjuds på en stadig ström av både underhållande och småsorgliga citat, vilket kompletteras med fina bilder på fina gamla tanter och farbröder med livsglädjen i behåll. Jag älskar det!

Några favoritcitat som jag kopierat och sparat i ett dokument:

Har du något råd som ungdomar kan ta med sig genom livet?
"Skaffa en bra utbildning. Ta inte ut några sorger i förskott och lev så gott ni kan." 
- Stella, 81 år.

Vad drömde du om att bli när du var liten?
"Förmodligen att bli stor. Och jag vart jävligt stor, vet du!"
- Bosse, 71 år.

Vet du vad en cupcake är?
"Nej, är det engelska då? Cake… Capricciosa. En cape som man hänger på axlarna?" 
- Sally, 82 år

"Var det bättre förr? 
Ja!

Är det något speciellt som var bättre förr?
Allt!
Vad är sämre nu?
Allt!
Kan du ge något exempel?
Allt!" 
- Ingvar, 90 år. 

Vet du vem Håkan Hellström är? Vad tycker du om honom?
"Hör man honom så hör man honom." 
- Ingrid, 82 år

Om du fick göra ett nytt yrkesval, vad skulle det bli då?

"Polis kanske. Jag funderade på att bli det när jag var ung, men då såg poliserna så löjliga ut. De hade inte ens batong eller pistol. Jag var väldigt argsint då, ska ni veta. Men det är jag inte längre, för det orkar jag inte. Det får någon annan vara. Nej, men nu får ni köra på, så att ni får ihop fler gubbar och kärringar."
- Bosse, 71 år.


2 kommentarer: