6 maj 2013

Stressen

Jag har nått Steget. Steget, då det inte känns som att man kan plugga mer. Steget, då det känns som att allt man läser vet man redan. Steget, då jag vet att jag måste läsa lite till, men inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja.

Det står ju där, i alla mina stiliga och mindre stiliga sammanfattningar. Jag har skrivit det, skrivit om det, läst det, läst det igen och läst det en fjortonde gång. Alltså borde jag ju kunna det, alltså borde kunskapen ju ha lagt sig till ro där någonstans i bakhuvudet? Alltså borde jag ju kunna allt om qualitative research, destination competitiveness, sampling methods och seasonality. Visst?

Men ändå, ändå så känns det inte så. Ändå så känns det - så fort jag bestämmer mig för att slå ihop böckerna för dagen - som att jag inte kan någonting eller har lärt mig någonting på den månad jag nu ägnat åt att pluggat till dessa tentor. Ändå så känns det som att jag borde ha gjort, borde göra så mycket mer. Ändå så känner jag mig som en värdelös student som inte anstränger sig tillräckligt mycket och som kommer att misslyckas med tentorna så att det smäller i knutarna.

Tre dagar, två tentor kvar. Sedan är jag fri från plugget och kan fokusera helt och fullt på jobb, flytt, sommardrömmar och resor istället.


3 kommentarer:

  1. Mikaela, min fina vän. Tentaångest deluxe, det förstår jag, men du är inte en värdelös student. Tvärt om! Jag har sällan mött en person som är så ambitiös, smart och duktig! You go girl! Och snart, alldeles snart, sitter vi i ditt kök och käkar gott och spelar stress! (Tur ingen kommer vara hemma, hehe) Puss och kram! <3 /Den 188 cm långa igeln

    SvaraRadera
  2. Att du tänker tanken "jag kan det här" visar att du faktiskt kan det! Sen kommer såklart nervositeten och försöker lura dig ibland, men den har fel och du kommer fixa det här galant! Heja dig! <3

    SvaraRadera
  3. Du är en värdefull student som ansträngt dig så det räcker och blir över. Just därför kommer du att lyckas med tentorna -igen.
    Du är däremot en värdelös student i ämnet "Hur bra är Mikaela?". Första ledtråden är att "det känns som att allt man läser vet man redan".
    Tro mig, jag tror på dig!
    /Pp
    PS. Varför skulle bakhuvudet vara en dålig plats att förvara kunskap på? Mindre risk att den rinner ut när du sover än om du lagt den i öronen i a f. DS

    SvaraRadera