23 september 2013

Kulturkrock. Kulturchock.

Vad är det här? Vad betyder det? Vad pratar du om? Vad har man en sån där till? Hur menar du nu?

Mitt liv har varit fullt av sådana frågor den senaste veckan, och visste man inte bättre så skulle man nästan kunna tro att jag flyttat till ett nytt land och börjat på ett nytt jobb. I själva verket har jag bara flyttat till den andra sidan floden och in i ett nytt hushåll, men kulturkrockarna haglar redan tätt. Kollisioner har inträffat både när det kommer till hur man bäddar en säng, vad man använder en vask till, hur man gör när man äter middag, vad "spagbol" innebär och vilken sorts te det passar sig att hälla mjölk i och ej. Helt världsliga och odiskutabla saker kan tyckas, men ni skulle bara veta hur snurrigt det har blivit här i lägenheten på Riverview Gardens på senaste!

Idag fick jag chansen att visa lite av min kultur, när jag släpade med Becky till Ikea för att sedan släpa henne därifrån igen - denna gång tillsammans med ett skrivbord. Emellan detta hann vi dock granska varenda liten avdelning i detalj, plocka upp lite småsaker som vi inte behövde, gå vilse ungefär femton gånger och - så klart - belöna oss med köttbullar i restaurangen. Till min stora glädje gick Becky med på att ta potatismos istället för pommes frites till köttbullarna (jo då, alla andra små britter väljer glatt pommes frites), och till min stora glädje blev hon dessutom stormförtjust i hela lingonsylts-grejen. Jag kände mig väldigt lyckad som kulturell guide måste jag säga!

När jag kom hem blev det två lyckade och långa Skype-dejter; först 45 minuter med mamma och sedan 1,5 timme med Åsa. Fantastisk uppfinning det där!

Imorgon startar skolan på riktigt, och jag vet inte riktigt hur det känns faktiskt. Å ena sidan ska det bli spännande med allt, men å andra sidan tar det emot lite när jag tänker på vilken totalt fullspäckad termin det kommer att bli. Men roligt, det kommer jag att ha! (hoppas jag)

Nu har jag en bok att läsa, så jag har tyvärr inte tid för er mera. Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar