8 juni 2017

Kycklingcykel

"Nä alltså det må regna ofta i Glasgow, men då regnar det lite. Sådär som en blomsterspruta, så att man knappt märker av det. Vi får nästan aldrig sådana ösregn där som ni får här i Sverige minsann!"

Huuur många gånger har jag inte hört mig själv förklara detta för folk som ojar sig över att det måste vara jobbigt att bo på ett ställe där det regnar så mycket? Efter de senaste dagarnas väderlek är jag helt beredd att ta tillbaka samtliga sådana uttalanden. Nog för att det säkert beror endel på att vi har kontor på vindsvåningen, med ungefär åtta olika takfönster som erbjuder ett surround-ljud som skulle göra självaste Bose imponerad, men ändå. Det slutar aldrig regna. 

Jag kom ut från gymmet i morse med nyfönat hår. Haha, det var ju roligt! Jag hade kunnat skippa både dusch och hårfön, med tanke på hur genomsköljd jag blev på väg in till jobbet (jag har slutat fega ur och ta tunnelbanan, ångbastu är inte min grej).

Ok, det har blivit lite mycket vädersnack här på senaste, men jag är allvarligt chockad. Eller bara lite uttråkad. Så pass uttråkad att jag i går kväll till och med skrev in två fotbollsmatcher (Sverige-Frankrike och Skottland-England, naturligtvis) i kalendern som hänger på väggen i köket, för att min hjärna tydligen tyckte att de var viktiga händelser nog. Med tanke på mitt Champions League-ölande förra helgen vore det lätt att tro att jag genomgått någon slags personlighetsförändring, men riktigt så illa är det inte. Jag har bara varit lite ynklig och omotiverad på senaste, och nu på väg ut ur den perioden tycker jag att allt är spännande. Lite som Barley, Michelles hundvalp som jag passar ibland.

Ikväll blir det dock varken fotboll eller valpvaktande, utan istället är det dags för svenskträff på caféet i Partick. Visst har jag väl berättat att Sami och jag kommit i kontakt med en grupp svenskar, samt icke-svenskar som vill lära sig svenska, genom hemsidan Meetup? Det har jag i alla fall, och ikväll är det dags för en av månadens träffar. Samis svenskutbildning fortgår alltså, sakta men säkert! Igår lärde han sig, genom sin app, att säga "kvinnan cyklar med kycklingen". Det känns ju som en typiskt bra sak att kunna uttrycka.

2 kommentarer:

  1. Med tanke på fotbollstemat borde Sami snarast plugga in frasen:
    "- Gau po match i en så'n rockajävel!"
    och heja-ramsan:
    "- Vem får inte gå in po Syste-e-met?"
    "- HUNden, katten, glassen! HUNden, katten, glassen! HUNden, katten, glassen! AoooooOOOOOOHHHH!"

    SvaraRadera
  2. PS. Han har väl fått Hipp-Hipp som instuderingsmaterial? Det ska bli en fröjd att höra honom i rollen som Sunken ("Du kan jou för faen ente sälja en beil mi alkolaus ti en dansk!" DS.

    SvaraRadera