3 juni 2017

Sommarkvällar och svensklektioner

Allteftersom vädret blir bättre så blir blogginläggen färre, men att det stod sig så illa att jag inte bloggat på hela maj månad visste  jag faktiskt inte. Rackarns, jag som ändå tyckte att jag hade kommit in i någon slags flyt där ett slag! (med öhm, tre inlägg i månaden...) Nåja, vi gör ett nytt försök!

Vi har fått känna på sommaren (eller våren, som min portugisiska kollega kallar det) ordentligt här på senaste faktiskt och haft riktigt trevliga temperaturer upp emot 25 grader. Blandat med blåsiga 12-gradersdagar, så klart. Det är ju trots allt Glasgow.

Även om sommaren knappt ens börjat så kan jag redan nu kora en av 2017 års sommars absolut bästa kvällar. Det var torsdag förra veckan, då vi var bjudna på bröllopsfest på Botruich Castle som ligger utanför Balloch vid Loch Lomond. Det var Samis gamla skolkompis Moe som gifte sig, och de hade turen att pricka in en av de mycket få klockrena sommarkvällar man får i det här landet. 26 grader varmt, klarblå himmel och fullständigt vindstilla. Det var en alldeles vansinnigt vacker kväll.




Utöver bröllopet har vi haft rätt mycket för oss i maj faktiskt. Sami började med att fylla år och vi slog till med födelsedagsfest och firande hela helgen lång. Därefter var jag i Genève en vecka med jobbet, då 2017 års VitaFoods Europe gick av stapeln. Själva mässan var väldigt rolig och intressant, men Genève var vi inte överdrivet imponerade av faktiskt. Det var väl en rätt fin och välordnad stad och så, och Lac Leman är ju väldigt vacker, men inget dera väger upp för de hutlösa priser man får betala för exakt allt. Skönt då att vi var där på jobbets räkning! 

Veckan efter Genève kom Jakob och Fannie på besök - Jakob för tredje gången sedan jag flyttade hit, och Fannie för första gången. Det var jätteroligt att ha dem här, även om vädret verkligen visade sig från sin värsta sida. Fast för ökenbor som dem var det förstås rätt trevligt med lite regn... De hade som tur är rätt många dagar på sig att upptäcka stan med omnejd, och vi hann med allt från vandring ute på vischan till afternoon tea inne i stan. 

Ungefär 22 timmar efter att ovan nämnda storebror lämnat stan kom sommarvädret fram, och med det även grillkvällar och picnics i parken. Sami och jag firade lite extra genom att åka iväg på spa och insåg hur oerhört värt det är att lägga några hundralappar på att bo på hotell i sin egen stad ibland. Nog för att massagen och jaccuzzin säkert hade sin inverkan, men vi kände oss båda oerhört mycket mer avslappnade och glada när vi återvände hem 24 timmar senare. Det lär vi göra om!

Denna helgen passar vi på att andas ut lite hemma i lägenheten efter att ha varit mer eller mindre uppbokade de senaste 6 helgerna. Jag har myst omkring hemma mest hela dagen, med ett avbrott för lite gymmande, och vi ska snart gå ner till puben på hörnet för att äta lite "pub grub" och se finalen i Champions League. Och så ska vi forsätta med Operation Lära Sami Svenska, som påbörjats på allvar denna vecka. Han har försökt lite grann här och där tidigare med diverse hjälpmedel, men nu har jag bestämt mig för att engagera mig (oss) på riktigt. Lektion nummer ett ser ut såhär:

No automatic alt text available.

Lektion nummer två tar vi senare ikväll, då vi ska se första delen av Millennium-trilogin på svenska med engelsk text. Sedan blir hela treveckorsvistelsen i Sverige i sommar en enda lektion, så det ska nog bli bra det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar