5 december 2013

Men de fattar fortfarande inte varför vi envisas med att tända eld på folk den 13 december varje år.

Efter att ha låtit en person från Nya Zeeland, en person från England och en person från Skottland smaka på diverse svenska julspecialiteter lyder utlåtandena såhär:

Julmust: - "Det smakar som en blandning av Coca Cola och öl." (Esther)
- "Jag vägrar att dricka det om det smakar likadant som det luktar" (Hannah)

Pepparkakor: - "MER! Ge mig MEEER!" (Hannah)
 - "Hmm... Spicy!" (A-K)
                     
Lussebullar: - "Är du säker på att de där inte är giftiga? Med den där färgen ser de ut som att de säger åt en att man inte ska äta dem." (Esther)
- "Är de söta? Inte söta? När äter man dem? Hur äter man dem? Kan man äta dem med ost?" (Hannah)

Skumtomtar: - "Varför gör ni så här med stackars marshmallows? De är ju så fluffiga och härliga annars!" (A-K)

Köttbullar (med julmust i smeten): - "Gott men lite konstigt." (Hannah)
- "Måste man ha sylt till?" (Esther)

Jag bedömer experimentet som lyckat, och pepparkakorna som de slutgiliga vinnarna!

2 kommentarer:

  1. Hahaha, klockrent! Jag har bjudit på skumtomtar (som kära mamma skickade, såklart) till britter jag med, och fick samma svar. "Det är som gamla marshmallows, nej tack." Lite besviken på britternas smaklökar är jag allt, men hej, mer till mig!

    SvaraRadera
  2. Bara någon med skadade smaklökar kan överleva en uppväxt med brittisk mat.
    Bara någon med skadad tomtesyn kan få för sig att plåga skumtomtar i mikron.
    Bara någon med aktier i Apotekarnes kan få för sig att ha julmust i köttbullssmeten.

    Hmmm......

    Bara någon med lysande intellekt kan komma på så många klarsynta ödmjuka kommentarer.
    /Pp

    SvaraRadera