22 oktober 2012

I don't do Mondays.

Det går inge bra för mig idag. Inte nog med att jag drabbats av temporär dyslexi; jag har även lyckats ha sönder en kofta och ett par hörlurar, på samma gång. Fråga inte.

Det som egentligen går som allra sämst idag är pluggandet, och inte gick det bättre igår. Jag har två stora uppsatser att skriva; till den ena kan jag inte ens komma på ett passande ämne och till den andra kan jag komma på ett passande ämne - som funkar nästan hela vägen igenom. Men bara nästan, och alltså måste jag tänka om. Hur gör man då?

Grädden på moset är de individuella uppgifterna jag fick av min hospitality tutor för att jag skulle missa dagens lektion p.g.a jobb (att jobbet sedan blivit framskjutet en vecka är en helt annan frustrerande historia). Två rapporter ska läsas, och den ena innehåller så många främmande, avancerade ord att jag tappar andan. Att jag sedan inte förstår frågorna jag ska svara på efter att ha läst texterna jag inte förstår gör saken ännu mera komplicerad, och om det är någon som råkar känna till definitionen på "empirical justification" och/eller "repatronage intentions" får ni gärna hojta till! Frida, Ullis och Google är redan tillfrågade, men samtliga antog lika förvirrade anletsdrag som jag.

Den skavande känslan av att vara tvungen att göra något utan att egentligen riktigt veta hur jag ska göra det jagar mig, och förgör allt vad gott humör heter. Ni som känner mig lite extra väl vet att otillräcklighet - tillsammans med besvikelse - är den värsta känslan jag vet, och att jag är fullständigt värdelös på att hantera den. Mitt instinktiva beteende är att lägga mig i fosterställning någonstans och klanka ner på mig själv tills allting är över, men det lär knappast lösa några problem.

Äh, nu ska jag sluta spy galla och försöka hitta på lösningar till mina bekymmer i stället. Hej!

2 kommentarer:

  1. "empirical justification" - empirical betyder ju ungefär "efter erfarenhet", empirical knowledge är saker du vet eftersom du upplevt det. Så empirical justification kanske är att man justifiar (hej svengelska) någonting eftersom man vet enligt erfarenhet att det fungerar bra? Nu vet jag inte i vilket sammanhang det kommer, så det kanske inte stämmer in alls. Lycka till iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du är väl för bra du! Efter att ha läst det här och funderat ytterligare (samt läst stycket 6 gånger till) kom jag fram till att det måste innebära något i stil med att man kan justifiera något eftersom att det är baserat på primary research - alltså praktiska studier, undersökningar etc. Det är alltså inte empirically justified om man baserar det på någon annans artikel eller annan teoretisk, icke upplevd research. Typ. Tror jag. Tack!

      Radera